onsdag 26 mars 2014

En kropp

Just nu snurrar det runt en ny kampanj där kvinnor uppmanas att visa upp sina naturliga kroppar för att bevisa att modellbilder är retuscherade. Tydligen ska du skriva in #tjejkropp och lägga upp en bild som visar "defekter, vinterhull och blekhet". Väldigt många har gjort en sådan här kampanj innan, Blondinbella, Linda Skugge och ett otaligt antal bloggar på nätet.
Men jag tycker, som vanligt, att det är något fel med kampanjer som framförs på det här sättet och jag ska gå igenom dem steg för steg.

1. Återigen reducerar vi kvinnor till kroppar. Att alltid prata om "riktiga kvinnor" och "vanliga tjejer" och sedan markera detta med en bild på en sådan befäster övertygelsen om att en kvinna eller en tjej alltid är sin kropp. Att alltid fokusera på utsidan, alltid prata om hur vackra alla kvinnor oavsett utseende gör att kvinnor alltid kopplas ihop med ett utseende.

2. Att använda ordet defekt. Med defekta kroppar menar människor väldigt ofta att du har celluliter, bristningar, födelsemärken, ärr och liknande. Det är inga defekter och det är inte något fel med dem. Alla får antingen det ena eller det andra, jag råkar ha allihop. Jag har aldrig någonsin sett min kropp som defekt för att jag har ärr på mitt ben eller för mina födelsemärken. Min kropp förlorar inte en funktion för att jag har bristningar eller celluliter.

3. Sedan är det ordvalen, förutom defekt används också orden "vinterhull" och "blekhet". Men mitt hull försvinner inte på något magiskt sätt på sommaren. Jag går inte till ett gym med #Beach2014 tryckt på t-shirten och jag solar inte för jag blir inte "sommarfräsch", jag blir knallröd och får utslag. Min "vanliga tjejkropp" har inte vinterhull och är inte vinterblek, jag har ingen magisk sommartid att se fram emot då jag helt plötsligt blir smal och solbränd. 

Kvinnan som startade det här upproret jobbar på en ätstörningsklinik och jag förstår varför hon ville göra det här. Jag förstår vad hon ville nå ut med men jag kommer att upprepa detta fram till den dagen jag dör. Ingen som lider av ätstörningar mår bättre av att fokusera ännu mer på sin eller andras kroppar.
Du kunde suttit framför mig i timmar och pratat om hur vacker och snygg och söt jag var och jag skulle fortfarande inte trott på det. Att säga till mig att jag hade en normal kropp skulle varit en direkt förolämpning, jag vill inte ha en normal kropp, jag ville ha en snygg kropp - en smal kropp. En sådan kropp som jag såg att modeller hade, som alla tjejer och kvinnor hade på tv och i tidningar. En kropp som en verkade vara lycklig och bekväm i.


1 kommentar:

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att i relation med Anderson för år, han gjorde slut med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt jag gjort löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre bör kontakta en stavnings caster som kunde hjälpa mig kasta en trollformel för att föra honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trott på stava, hade jag inget annat val än att prova det, jag postade stavnings caster, och han berättade att det var inga problem att allt kommer att bli okej innan tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig innan tre dagar, kastade han förtrollningen och överraskande i den andra dagen, var det runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag besvarade samtal och allt han sade var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort löfte om att vem som helst vet jag att ha en relation problem, skulle jag vara till hjälp för personen genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpt mig med mitt problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan skicka honom om du behöver hans hjälp i din relation eller något annat fall.

    1) Love Spells
    2) förlorad kärlek Spells
    3) skilsmässa Spells
    4) Förbindelse Spells
    5) Bindande Spell.
    6) Breakup Spells
    7) Bannlys en tidigare älskare
    8.) Du vill främjas på kontoret / Lottery spell
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta denna stora man om du har något problem för en hållbar lösning
    genom drogunduspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera