torsdag 20 februari 2014

Det är skillnad


Jag hittade den här bilden på internet, ironiskt nog var den på Life Hackable. Antagligen stulen från en thinspo-blogg någonstans. Jag vet inte vem tjejen på bilden är eller om det är hon som har sagt det. 

OBS Den här texten kommer utgå ifrån ett kvinnligt perspektiv men riktas till alla som känner sig berörda av smalidealet i dagens samhälle. Dock kommer den att vänta sig främst till kvinnor.
Den innehåller också en del generaliseringar om överviktiga. 

Det som står på bilden är ett ganska vanligt argument som en hör ibland och det kanske är sant. Många smala kvinnor kanske tycker att det är väldigt jobbigt att få höra hur smala de är.
Själv har jag alltid legat på "normalvikt". Smal nog att inte kallas tjock men tjock nog att inte kallas smal. Dock har jag haft ätstörningar i ett par år och det var den enda tiden då människor faktiskt sa till mig att jag var för smal trots att jag inte var onormalt smal för min längd. 

Men i vilket fall som helst så vill jag säga att det är skillnad. Om du som smal människa inte kan förstå det är det dags att öppna ögonen. Titta på, i princip, alla reklambilder för kvinnokläder någonsin, vad ser du? Jag ser extremt smala, retuscherade kvinnor. Långa, korta, svarta, vita, brunetter, blondiner, röd- och svarthåriga men framför allt smala. Leta i t.ex. en H&M-katalog, hur många sidor har kläder i större storlekar jämfört med "normala" storlekar? Ser du någon skillnad?

Överviktiga tjejer och kvinnor får höra hela sina liv hur äckliga, lata och fula de är. De spenderar väldigt ofta sina liv med att banta, ha ångest och hata sina egna kroppar i ett samhälle som säger åt dem att det är det enda de borde göra. De borde spendera hela sina liv med att försöka passa in i ett ideal som de antagligen aldrig kommer kunna nå.

Som naturligt smal behöver inte gå igenom hela livet och känna dig träffad av varenda bantningsreklam som du ser, du behöver inte gå in i en klädbutik och be till högre makter att du ska hitta något som passar och som inte ser ut som ett tält. Du har en hel värld som säger åt dig att älska din kropp för du är smal och därmed vacker. 

De har en värld där "Du är så  tjock/fet" är bland det värsta du kan säga till en kvinna. Reklam, tv-program, tidningar och annan populärkultur spenderar så mycket pengar på att få kvinnor att skämmas för att de inte är smala. 

Tänk till lite nästa gång du befinner dig i verkligheten, läs på lite om hur andra människor har det. Och säg inte "Om du kan älska din stora kropp så kan jag älska min lilla" som om det vore konsensus att en majoritet av alla överviktiga kvinnor älskar sina kroppar för det är bara ignorant. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar