onsdag 25 september 2013

Vi måste prata...

Idag skrev Elaine Eksvärd ett blogginlägg om den så kallade "ankmunnen" och jag kan bara säga att jag håller med. Jag tycker att det är fruktansvärt att människor förställer sina ansikten så "att det syns". Särskilt denna specifika grupp kvinnor som oftast syns med den så kallade "ankmunnen". Jag tycker att det är bra att du säger åt dem på skarpen, att du säger till dem att de

1. Ser vanställda ut
2. Ser förjävliga ut
3. Ser sorgliga ut
4. Ser patetiska ut

Detta kommer med största sannolikhet få dem att förstå hur sjukt deras beteende är. Förstår ni inte hur sjukt detta är? Unga kvinnor vanställer sina ansikten så att det syns! Vi vet ju alla att det som gäller är att födas med rätt gener! Hur kan detta vara så svårt för unga kvinnor att förstå?
För Elaine förstår, oavsett om hon hade fötts med smala läppar (vilket hon naturligtvis inte har, men hon vet ändå hur de har det) att det som gäller är att köra sitt eget race. Eller ja, bara om du inte planerar att haka på anktrenden. Elaine hon inser att hon måste axla det här ansvaret. Eftersom ingen annan någonsin har sagt åt kvinnor med plutmun att de ser vanställda, förjävliga, sorgliga och patetiska ut så gör hon det åt oss, hon tar det ansvaret.

Eftersom jag tycker att hon har så rätt så tänker jag föregå med gott exempel. Längst upp har ni en bild på mig. Nu måste jag först erkänna att det kan finnas lite spår kvar av när jag noppade ögonbrynen sist och jag har faktiskt satt upp min lugg åt sidan med två spännen. Men annars så är jag helt osminkad och jag försökte ha ansiktet så rakt som möjligt när jag tog bilden. Jag har nämligen sett på internet att vissa (särskilt kvinnor) ibland vrider lite på huvudet när de tar en bild på sig själva så att näsan och hakan ser lite mindre ut och ögonen ser lite större ut. Fattar ni vilka patetiska vanställda människor de ser ut som på dessa bilder? För det syns uppenbarligen att de gör sig till genom att vrida på huvudet!

Ja eller så kanske vi bara ska sluta med att säga till människor hur de ska och inte ska se ut på fotografier. För sedan skrev Elaine ett till blogginlägg och sa att "det va känsligt det här". Ja så kan det lätt bli när du kallar människor för en fula saker.
I sitt försvarsinlägg skriver hon att

1. De som har tagit åt sig är offerkoftor
2. Hon säger bara sin åsikt
3. Hon säger bara sanningen
4. Att hon vet precis hur det känns för en kille sa till henne att hon såg dum ut när hon gjorde det en gång (och hon skrek inte till honom att han var en elak mansgris och att hon var ett offer för patriarkatet)
5. Att hon inte ser ner på kvinnor som gör plutmunnar (hon tycker bara att de ser vanställda, patetiska, sorgliga och förjävliga ut)
6. Att hon inte använder sig av dubbelbestraffningar och härskartekniker när hon först säger att kvinnor som gör plutmunnar ser vanställda, förjävliga, sorgliga och patetiska ut och sedan kallar dem som blir arga för offerkoftor.

2 kommentarer:

  1. Oh vilket bra inlägg! Super-duper. Inget mer att tillägga, du slog den berömda hammaren rätt på den lika berömda spiken!

    SvaraRadera