onsdag 25 september 2013

Frisk och fri

Riksföreningen mot ätstörningar har en kampanj. Den började med att de lanserade en webbshop som bara skulle sälja kläder i storlek 0. Sedan avslöjade de att de inte skulle starta en webbshop utan istället lanserade de en märkning som ett företag kan få om de uppfyller vissa kriterier. Märkningen kallas "För sannare skönhet". När jag jag för en liten stund sedan såg filmen som de använt för att marknadsföra hela kampanjen med ville jag mest av allt sticka ut mina ögon med någonting vasst.
För varje gång det kommer några och pratar om sådant här så slår det nästan alltid fel. Genom att använda ordet "skönhet" dödar du hela grejen. Skönhet har fortfarande med ditt utseende att göra, din utsida, din vikt, din storlek, ditt smink, ditt hår och dina kläder. Därför har du inte tagit debatten någonstans, den ligger fortfarande kvar på skönhet, den ligger fortfarande kvar på utseende.
Men framför allt så ställer den här märkningen så många frågor.

1. Vad är sann skönhet?
2. Vad är sannare skönhet?
3. Kan denna "sannare skönhet" bara uppnås av någon som inte har ätstörningar?
4. Kan denna "sannare skönhet" bara uppnås av någon med ett BMI över 18,5?
5. Varför ska jag vilja uppnå en "sannare skönhet"?
6. Varför ska jag vilja uppnå "skönhet"?
7. Om jag vill bli fri från ätstörningar, vad har min skönhet med det att göra då?
8. Om jag är ätstörd, har jag då en falskare skönhet?
9. Om min kropp fortfarande är "märkt" av ätstörningar, är min skönhet då falsk?

På deras hemsida står det bland annat
"Det finns inte bara en sanning om vad som är skönhet. Vi tror på ett skönhetsideal som speglar många sorters skönhet och utstrålning. Vi tror på en skönhetsideal som är i harmoni  med kroppens natur. Med vår märkning för sannare skönhet vill vi främja en kommunikation och ett bildspråk som inte motarbetar eller kväser denna natur. Frisk & Fri vill samarbeta med företag som liksom vi tror på att skönhet bör byggas på självkänsla och välmående."
Varför behövs ett skönhetsideal? För genom att säga att det finns ett eller flera ideal så säger ni att detta fortfarande är någonting som jag bör sträva mot. Men om ni nu menar som jag tror att ni menar, att ett skönhetsideal är individuellt och alla endast bör sträva mot att må bra och vara i harmoni med sin kropp. varför skrev ni inte det då? Varför skriver ni ens att det finns ett skönhetsideal som jag måste nå upp till? Vad har skönhet med psykiska välmående att göra? Varför fortsätter ni med denna fruktansvärda hets mot skönhet, varför är skönhet hela tiden någonting som jag måste nå upp till?

Jag tänker inte gå in speciellt mycket på filmen men jag har i alla fall en fråga. Om ett krav på företag för att få använda märkningen var att använda modeller i olika storlekar, varför hade inte ni samma krav i er film? För vad jag såg var fyra smala vita kvinnor i olika åldrar. Inga män, inga mörkhyade, ingen som behöver gå till avdelningen "H&M+" när de shoppar kläder.  

Ätstöringar är sjukdomar. De kanske har uppkommit på grund av en strävan mot ett skönhetsideal men jag tror verkligen inte att det kan uppnås genom att få människor att sträva mot ett annat skönhetsideal. Jag tror inte att ätstörningar kan botas genom att fokusera på skönhet över huvud taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar